Témaindító hozzászólás
|
2014.01.15. 15:22 - |
|
[15-1]
köszi a kimerítő beszámolót, lehet,hogy megnézzük a darabot is... |
ja, és anyunak, aki a készülődésig azt sem tudta, mit nézünk meg, nagyon tetszett a darab, ma de. a filmből is levetítettem neki két bravúros Merly Streep jelenetet: az ebédet és Vi esti visszaemlékezését a vágyott barna csizmáról. Anyám sosem nézi meg/olvassa el több verzióban uazt, mert csak csalódás érné, de ezeket a jeleneteket nagy odafigyeléssel követte, sztem az egész filmet simán megnézte volna.
Egyébként ő velem szemben sokkal jobban megérti Violetet, mert elég idős ahhoz, hogy lássa a mai és a 40-50 évvel ez előtti világ közti különbséget, az utóbbit annak minden küzdelmével és nehézségeivel. Meg tudja érteni, hogy Vi és Bev korosztálya (bár ő azért fiatalabb náluk) mennyit nélkülözhetett és küzdhetett, miközben pont emiatt nem tudtak annyit törődni a gyerekeikkel, nem tudtak olyan érzelmi kapcsolatot létrehozni velük, mint kellett volna. És azt, hogy annak a korosztálynak mennyit jelentett a pénz.
Jaj, és majd elfelejtettem: még egy-két érdekes információ ki lett húzva a darabból: Bevnek fiatalon Mattie Fae-vel volt randija, de ő Violetet küldte el maga helyett, amire azóta is büszke! Ivy pedig kimondja: Bev kedvence ő volt, nem Barb, aki az anyjuké volt! |
Mióta a 12ys "kritikámat" elfújta a szél, akarom mondani, elnyelte a gportál, azóta kicsit ideges vagyok a hosszú irományok írása közben. Ezért inkább tagolok....
Szóval a film majd' minden mondata a színdarabból lett átvéve. Voltak viszont kihúzott párbeszédek: az elején pl. Bev és Johnna beszélgetéséből kiderül, hogy Bev ismerte a lány apját, el is diskurálnak neve jelentéséről. Barbara és Bill (ő is szív) házasságának széteséséről és mostani állásáról Jean csevegése világosít fel minket, mikor egyik este felugrig szívni egyet a nem dohányzó Johnnához. Fajsúlyosabb viszont a darab vége, mikor a helyi rendőr beugrig a részeg és pirulákat szedő Barbarához randit kérni, helyesebben informálni arról, hogy a hotel tulaja/recepciósa jelentkezett, és kiderült, hétfőn Violet kereste Bevet telefonon. Végül Johnna megvallja, hogy azért marad a háznál, mert fenn kell tartania magát valamiből.
És akkor Kicsi Charles, akire mindenki kiváncsi.... Fesztbaum Béla. Csajok... és fiúk, elképesztően nyomi volt! Viszont írt egy dalt Ivy-hoz... ami teljesen más volt a filmben. A színpadon előadott dalt ugyanis FB írta és adta elő akusztikus gitáron és fejre aplikálható szájharmónikával. Kedves volt az is.
És még néhány fésületlen gondolat: A Papp Vera által alakított Violet sztem túl fiatal volt a szerepre, legalábbis a Barbarát játszó Börcsök Enikőhőz képest (a másik két lányt Láng Annamária és Hegyi Barbara játszotta). A darabban felcsendül a filmben szintén hallható Lay down Sally c. Eric Clapton dal. Rendezte Eszenyi Enikő.
színlap és következő előadások még mindig itt: https://vigszinhaz.hu/szindarab/43+augusztus+oklahom%C3%A1ban/
Ha van vmi kérdésetek, szívesen válaszolok rájuk.
|
Tegnap anyuval megnéztük az Augusztus Oklahomábant, és bizony igen méretes meglepetéseket hozott. Illetve igazából csak egyet, de azon nem is igen tudom túltenni magam. A Vígszínház ugyanis fekete komédiaként adta elő a mi igen súlyos és drámai filmélményünket...
A darab 3, 1 órás felvonásból állt. Az egyyes felvonások pedig jelenetekből, amik epizódszerűen követték egymást Eric Clapton 1-1 dalával elválasztva. Ekkor a színpad mindig elsötétült, hogy a színészek le-, ill. felléphessenek a színpadra. A díszlet leginkább egy 3 szintes babaházra emlékeztetett, aminek falait barna, sötét, koszos deszkák adták. A legfelső szint, a padlás Johnna birodalma, a középső a "gyerekszoba", míg az alsó szint a közösségi tér, lépcsővel, ami leválasztja Beverly dolgozószobáját. Az első két szinten hatalmas kupi. A nézőtéren meg teltház és pótszékek mindenfelé.
Maguk a szereplők a filmbeli amerikaival szemben leginkább a magyar valóságnak felelnek meg: elhízott nők, slampos férfiak, és a felfutott magyar vállalkozó. Túlkarikírozott karakterek. Nagy és magas hangon előadott viták, amiktől a szereplők és az általuk képvisel érzelmek számomra kellemetlenül hiteltelenek voltak. 1-1 beszólásukon a publikum azért elég jól szórakozott. A kemény drámai él annyi fanyar humorral lett leöntve, hogy az utolsó jelenetekig szórakoztató tudott lenni. Én meg, a film komolyságának és szereplői súlyos karaktereinek emlékével a fejemben csak néztem... Fura érzés volt, ha a darabot látom hamarabb, sztem jobb véleményem lenne róla. Persze nem tudom, hogy mennyit változtattak az eredeti Broadway előadáson.
Egyébként magát a darabot 2007ben kezdték játszani és a Vígszínház volt az első európai teátrum, ahol látható volt 2009-től. Feltételezem, hogy frissessége miatt nem olvasható még magyarul. A szereplőgárda nagy része még az eredeti szereposztásból van.
A darabot forgatókönyvvé 1-1 felesleges jelenet kihúzásával, ill. a kizárólag belső terekben játszódó párbeszédek házon kívül helyezésével dolgozta át az eredetit is jegyző Tracy Letts. Az orvosnál töltött percek, ill. a mezőn való "rohangálás" kivételével a film szinte összes mondata szó szerint a darabból van, egyetlen percig sem csonkítva annak egységét vagy széttagoltságát? |
Ezt én értem,mint ahogy ahhoz semmentem a szomszédba, hogy a jellemeket felderítsem. Nem azt mondtam, hogy legyenek továbbra is szerelmesek. a kettejük közti viszony inkább anya és fia, de mindenképp feltétel nélküli szeretet. ez maradhat, és a kapcsolat is, legfeljebb átkonvertálódik valami mássá. ehhez viszont "dolgozni" kell rajta ivynek és LCnek is. Végül is majd elolvasom az eredetit, ha megtalálom valahol. |
babajaga, hogy mi van a színdarabban, arra leghamarabb 5 hét múlva tudok Neked válaszolni, mert márc. 1-re szól a jegyem. Mint ahogy azt sem tudom megmondani, hogy a néhány napja leírt gondolataim a pozitív vagy a negatív verziómat tartalmazzák-e.
Mint korábban írtam, ebben a családban egyetlen olyan kapcsolat nincs, amit a szerző ne negatív irányban alakított volna. Az összes családi kapcsolatot megfertőzi vagy elmérgesíti. Barbara sztem mehet is az ügyvédhez, bár nem tudom, mennyi tanulságot vont le abból a pár napból, amit ott töltött. Hogy a férje nem akar többi a család része lenni, és ettől a lányukat is menteni próbálja, az tuti. Karen párja már most kikezdett az unokahugával, ott is szakítás, de előtte még jó pár megaláztatás várható. id. Charles és Mattie Fae kapcsolata is megremegett. Ivy meg? Akármennyire szereted, az első unokatesóddal járni nem normális dolog. A testvéreddel, ha csak féltestvér is, együtt élni, csókolózni.... viszont már a durva kategória. Nálam. Társadalmilag belénk ivódott, tíltott dolog. 40 évig ilyesmi elől nem tudod homokba dugni a fejed.
Little Charles aranyos, szerethető, gyámolítani, bátorítani való figura és nem utolsó sorban Ben játsza nem is akárhogyan. Ivy szintén szimpatikus, tképpen az egyetlen "normális" pár az egész filmben, az egyetlenek, akiknek az ember (lánya) drukkol. Ha másnap el is utaznak együtt NY-ba, Ivy-ból előbb-utóbb kibukik az igazság, ha majd nem is fogja azt elmondani. Az egyetlen fix dolog, amit gondolok, hogy a 2 Charles nem fogja, ha pedig igen, nem a párjuktól fogja megtudni az igazságot.
Hm, egyébként a 3 lányban tökéletesen kirajzolódik a testvérek közötti szerepvállalás. Jobb szó most nem jut az eszembe. Barbaráé, a legidősebbé a nagyobb felelősség, ő konfrontálódik, védi a többieket. Karen a legkisebb, akire vigyázni kell, mert önállótlan. Ivy pedig a nyugodt, a közvetítő a 2 testvér között. A legnormálisabb, de a végére még ő is kibukik. |
ez most tényleg így van az írásban is, vagy csak feltételezed? ahogy néztem, arra gondoltam, h végül is, ha Ivy nems zülhet gyereket, akkor mi a gond azzal, ha együtt maradnak. én arra szavaztam, hogy így legyen.
|
mi történik velük? Ivy szakít Little Charles-szal vmilyen ürüggyel, de nem mondja el az igazat. LC ha megtudja az igazat, max. az idősebb Charles halála után. Kiv. persze, ha a nénikéje jól begyógyszerezve le nem teremti...
Sztem ebben a családban egyetlen olyan párkapcsolat nincs, ami pozitív irányt venne
Folyamatosan veszekednek még akkor is, mikor a sárkány nincs a közelben, bár a halála lehet, hozna némi pozitív fordulatot a lányai kapcsolatában... kiv., ha elkezdenek egymás közt vádaskodni... |
Annyira sajnáltam, hogy vége lett. Kíváncsi lettem volna, hogy alakul az életük, legfőképpen Little Charles és Ivy sorsa. Julianne Nicholson és Ben nagyon jól összehangolódtak. Az a tévézős, zongorázós jelenet annyira szép volt. Hetek óta az a dal jár a fejembe :)
Én Meryl Streepnek adnék egy Oscart, már csak az asztali jelenet miatt is.
10-15 fő sem olyan sok, mi ketten voltunk, bár az délutáni vetítés volt.
Majd mindenképpen meséld el, milyen volt a Vígszínházban. |
okulva a 12 év rabszolgaságból, inkább 2 részben írom le a gondolataimat.
Azt hiszem az előbb kevéssé dicsértem Meryl Streepet Viola hangulatváltozásainak és bogyós repkedéseinek bemutatásáért. Elképesztő!
És azt sem ecseteltem, hogy mekkora szívás, ha vki az unokatesójával jár, aztán kiderült, hogy az apukája félre járt...
Maga a film a sok veszekedés és az előbb leírt technikai probléma miatt nem volt számomra átütő élmény, de utólag remek darabnak tartom, keresztanyámtól szüli és névnapra kértem is jegyet rá a Vígszínházba. Kiváncsi leszek, miben lesz más az eredeti darab, akinek írója, a neve ellenére férfi, Tracy Letts jegyzi a forgatókönyvet is. Ami tutira nem lesz benne, az az egyik kedvencem, Bon Iver Himmon, TX c.dalának a kezdő taktusai http://www.youtube.com/watch?v=ve5dUOWI0q4
A végén pedig a Last mile home c. Kings of Leon dal is hiányozni fog
http://www.youtube.com/watch?v=nQeYtJ4WhJ8 |
nyugodtan olvasd el, a kevés pozitív kritika egyike. Egyébként sokszor én is ki vagyok tőlük.
De vissza a fórum témájához, Augusztus Oklahomában.
Most nem a szokásos mozimba ültem be, mert lehetetlen időpontokban adták, így a teremben csak 10-15-en voltunk. A Corvin mozi kínálata szerencsés ötvözete a művészfilmeknek és a popcorn moziknak, ami esetünkben abban nyílvánult meg, hogy 25- felfelé minden korosztály képviseltette magát a nézőtéren. Igen kellemetlen technikai baki volt, hogy túlhangosították a filmet, ezért az minden kiabálásnál bezizzent v. recsegett. És abból volt ám rendesen....
De ne legyünk olyan igazságtalanok, mint sok kritikus és kommentelő, akik azt írták róla, hogy 2 órányi kiabálás. .... Csak másfél! Mert ugye az elején még nem kezdődik.
Borzasztó volt látni, hogy egy családot a generációs sérelmek és gonoszságok hogy képesek ennyire szétzilálni. És hogy pár mondat után már szinte mindenki veszekszik mindenkivel, hogy gyaníthatóan évek óta nem beszéltek egymással. A szeretett apa halála nem összehozza, hanem még távolabb taszítja őket egymástól. A színészek egytől egyig pazar alakítást nyújtottak! Meryl Streep számomra eddig is külön kategóriát alkotott, de amit az asztalnál művelt.... És mikor összeverekedett Barbarával! Az már a nem hiszem el kategória volt. Julia Roberts valahogy végig JR volt számomra furcsa módon, mert most nem komédiázott. A másik két nővér is nagyon jó volt, leginkább Ivy tetszett a maga visszafogottságával.
Azt hiszem a családban az egyetlen, aki nem kiabált és csak egyszer borult ki, az Ben figurája volt. Kicsi Charles. Szeretni való, elnyomott gyermek tele gátlásokkal, de távol az anyjától biztosan sokkal magabiztosabb. Csak néztem Bent, és azt kérdeztem, ki ez a férfi? Mert ugye az arca elég karakteres, viszont lehet ugye trükközni a sminkkel, szűrőkkel, frizurával... de annyira mást hozott, úgy értem, egyetlen arcrezdülése v. mozdulata sem emlékeztette őt egyik korábbi szerepére v. saját magára. Döbbenetes volt! És mikor a tévé előtt ül és pillanatról pillanatra vált kissebbségi komplexusból magabiztosságba és vissza.... Csodálatos volt. Ahogy Chris Cooper is. Az a gyengéd apai szeretet, amivel körbe veszi és amivel szembe helyezkedik az anyjával. |
El merjem olvasni? Általában csak ideges leszek az origos kritikáktól. |
[15-1]
|